Sosiaali- ja talousongelmien kanssa ei pidä jäädä yksin

sosiaalineuvontaa

Perustoimeentuloturvan riittämättömyys, asumiskulujen korkeus ja työnsaannin vaikeus ovat sosiaali- ja talousneuvonnassa asiakkaiden keskeisimpiä ongelmia. Ihmiset ovat lisäksi huolissaan työkyvystään ja eriarvoisuudesta. Monilla murheita aiheuttavat ulosottovelat.

Näin listaa tämän päivän tilannetta Pauliina Peiponen, joka on työskennellyt sosiaalialalla yhteensä 15 vuoden ajan ja viimeksi 9,5 vuotta Helsingin sosiaalitoimistossa käsitellen muun muassa sosiaali- ja toimeentuloturva-asioita. Peiposella on lisäksi työkokemusta kuntoutusohjaajana. Koulutukseltaan hän on sosionomi.

Kynnys omista asioista puhumiseen on korkea. Peiposen mukaan voi olla paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla tai kykene kysyä neuvoa toimeentuloon liittyvissä kysymyksissä.

– Jos kohtaa ihmisen, jonka kanssa näistä asioista voi puhua, ratkaisut löytyvät helpommin. Aina kannattaa kysyä, siinä ei menetä mitään – päinvastoin, Peiponen korostaa.

Ihmiskohtaloiden moninaisuudella ei ole rajoja. Perushuolet ovat usein samat, mutta niiden lisäksi ihmisillä on henkilökohtaisia huolia. Elämäntilanne voi olla vaikea esimerkiksi asunnottomuuden, äärimmäisen niukan talouden tai työkyvyn alentumisen vuoksi. Päivästä toiseen selviytyminen voi olla suuri haaste.

Taloudellisen tilanteen selvittäminen lähtee ihan perusasioista eli tulojen ja menojen tarkastelusta. Silloin selviää, onko asiakas oikeutettu etuisuuksiin.

– Tietoa on tänä päivänä valtavasti ja ihmiselle voi helposti tulla tunne, ettei hän kykene hahmottamaan kokonaiskuvaa. Silloin asiantuntijoiden neuvot voivat olla tarpeen. Tietoa voi hakea muun muassa Kelasta, oman alueen sosiaalitoimistosta, seurakunnan diakonilta ja myös HeTy:stä, Peiponen neuvoo.

Monet kokevat yhteiskunnan byrokratian vain kasvavan. Peiposen ymmärtää heitä, mutta samalla lisää, että asioiden hoituminen vaatii tietynlaiset menettelytavat.

– Oikeus riittävän toimeentuloon sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon perustuu lakeihin ja se asettaa myös velvoitteet julkiselle vallalle.

Toisaalta asioiden hoitamisessa pyritään myös joustavuuteen – tästä ovat esimerkkeinä sähköiset hakemukset. Silloin asiointi ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Sähköisten järjestelmien käyttö ei ole kaikille helppoa. Joku voi kokea liitteiden ja tositteiden toimittamisen vaikeaksi.

– On valitettavaa, jos ihmiset kokevat syyllistämistä ja tuntevat, etteivät saa ymmärrystä omalle tilanteelleen. Ihmisten asemaa turvaavat sosiaali- ja terveydenhuollossa muun muassa perustuslain 6 § kansalaisten yhdenvertaisuudesta lain edessä sekä perustuslain 14 § asiakkaan oikeudesta osallistua itseään koskeviin päätöksiin. Toimiva yhteistyö viranomaisten kanssa on välttämätöntä, jotta asiat hoituvat lain tarkoittamalla tavalla, tähdentää Peiponen.

Peiponen kohtelee asiakkaita aina yksilöinä ja katsoo kokonaistilannetta. Jokaisen asia on yhtä tärkeä. Ohjaus ja neuvonta on helpottanut monen asiakkaan elämäntilannetta. On parempi kysyä kuin jäädä epätietoisuuteen.

Uutena palveluna Pauliina Peiponen tarjoaa sosiaali-, talous- ja velkaneuvontaa HeTyn tiloissa kerran viikossa. Asiakkaat voivat keskustella hänen kanssaan henkilökohtaisesti ongelmistaan.

– Tapaamiseen voi tulla matalalla kynnyksellä. Jos tulijoita on paljon, siirrymme ajanvaraukseen, Peiponen kertoo.

Pauliina Peiponen HeTyssä (Katajanokanlaituri 4, K6, 2. krs) keskiviikkoisin klo 10-13 (huom. pidempi palveluaika!). Jos keskiviikkoaamu ei sovi, voit sopia toisen tapaamisajan sähköpostitse sosiaalineuvonta@hety.fi. Sosiaali-, talous- ja velkaneuvontapalvelu on avoin kaikille kiinnostuneille (ei tarvitse olla HeTy:n jäsen). Lisätiedot HeTyn toimisto: 045 874 8467.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s