Saatko riittävästi palautetta?

tim-gouw-79563-unsplash

Työtä tekevä ihminen kaipaa palautetta, vaikka se usein unohdetaan. Palautetta olisi hyvä saada niin omalta työyhteisöltä kuin asiakkailta, olet sitten taksikuski tai kaupan myyjä. Olen ollut työpaikoissa, joissa työnantaja on huomioinut vain ääripäät. Parhaiten menestyneet ovat saaneet julkista ylistystä ja heikoimmat on pakotettu pahimmillaan samaan julkisuuteen nöyryytyksen kautta. Keskikasti on sivuutettu täysin. Silloin oma työ on ollut suuri kysymysmerkki: teenkö jotain väärin, jätänkö jotain tekemättä, eikö työlläni olekaan mitään arvoa? Onko kaikki hyvin, kun mitään ei kuulu? Motivaatio jatkamiseen voi heikentyä merkittävästi epävarmuuden vuoksi.

Kannustusta tulisi työyhteisöissä antaa tasapuolisesti kaikille. Työpaikoilla on pomoja, jotka eivät siihen kykene. Heillä on kenties suosikkinsa, jotka saavat tukea ja ylistystä yksinoikeudella. Miksi? Ehkä pomot haluavat ruokkia tehokkaimmaksi katsomaansa työntekoa. Mitä se aiheuttaa työyhteisölle? Tuskin hyvää kehitystä.

Palaute voi olla monenlaista. Sitä saa kenties helpoimmin työkavereilta. Vieruspöydältä on jostain syystä helpompi kommentoida toisen suoritusta kuin sieltä pomon huoneesta. Palautekanavia on nykyisin ilahduttavan paljon. Palautetta voi tulla paitsi suullisesti, myös perinteisellä postilla, sähköpostilla, joskus jopa tekstareilla tai sosiaalisten medioiden kautta. Monet yritykset keräävät palautteita säännöllisillä asiakaskyselyillä; ne voivat olla puhelinsoittoja, netissä täytettäviä kaavakkeita tai ihan paperilomakkeita.

Kritiikilläkin on paikkansa; sen tulisi kuitenkin olla rakentavaa ja kaikki hyödyttävää. Asioita voi esittää monin tavoin. Jos lyttää täysin toisen suorituksen, se voi johtaa jopa ihmisen täydelliseen lamaantumiseen. Kynnyksemme sietää kritiikkiä vaihtelee, siksi jokainen tulisi huomioida yksilönä.

Tunnustan olevani ihminen, jolla raju palaute voi viedä koko päivästä fiilikset ja vieläpä seuraavan yön unet. Etenkin silloin, jos kokee kritiikin aiheettomaksi. Hyvä palaute sen sijaan korottaa fiilikset taivaisiin, silloin voi tehdä jopa lisää erinomaisen onnistuneita suorituksia.

Palaute on tarpeen myös muuallakin kuin työpaikoilla. Kaipaamme kannustusta harrastuksiimme ja erilaisiin suorituksiimme. Kun asioimme TE-toimistossa, olisi mukava kuulla, kuinka olemme onnistuneet työhakemuksen tekemisessä tai olleet ahkerina työpaikkoihin pyrkimisessä. Hyvä mieli on monesti pienistä asioista kiinni. (HAM)


HeTy:n blogissa julkaisemme kirjoituksia, joissa käsitellään työttömän tai työssäkäyvän elämää iloineen ja huolineen. Mukana on esimerkiksi ajankohtaisia, yhteiskunnallisia asioita, mutta myös pienen ihmisen mieltä askarruttavia arjen tapahtumia.

Tavoitteena on tuoda vaihtelua ja valonpilkahduksia lukijoille, tarjota samastumisen kokemuksia sekä herättää keskustelua. Kaikki asiat eivät aina ole pelkästään politiikkaa tai byrokratiaa; joskus kirjoitukset voivat vain antaa muuta ajattelemisen aihetta elämästä ja sen kummallisuuksista. Blogit ovat aina kirjoittajansa näkemyksiä. Kirjoituksia tekevät sekä HeTy:n henkilökunta että lukijamme (HeTy:llä on oikeus päättää tekstien julkaisemisesta ja editoimisesta). Kunnioitamme kirjoituksissa muita ihmisiä eli emme mene henkilökohtaisuuksiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s