Elämän kova koulu on kasvattanut purnaajaksi

experience-3239623_960_720

Juuri ostettu kermajuusto on homeessa ja juotavan jogurtin korkit tehtaan jäljiltä vinossa ja sisältö osittain valunut ulos. Tutustumistarjouksena tilattu antiikkilehti saapuu postilaatikkoon osittain revenneenä ja sivut rutattuna. Parturioppilas leikkaa hiukset sellaisiksi, ettei lopputulos kestä päivänvaloa.

Entistä useammin mietin, mihin yhteiskunnan tehokkuuden tavoittelu johtaa? Koneet syrjäyttävät ihmisen. Ne onnekkaat, jotka ovat vielä työssä, saavat osakseen yhä laajenevan toimenkuvan ja suuremman työtaakan. Yritä siinä sitten tehdä töitä stressaamatta ja pitää kiinni laatutasosta. Vaikka työtaakka ja vastuu kasvavat, silti vaaditaan yhteisten talkoiden nimissä palkanalennuksia ja etuisuuksien leikkaamisia. Mitähän se tekee motivaatiolle?

Palveluja ja tuotteita ostettaessa on syytä huolehtia, että saa vastinetta rahoilleen. Jos tuote tai lopputulos ei vastaa odotuksia, asiasta kannattaa tehdä valitus. Mikään epäkohta ei parane, jos sen uhriksi joutuvat sulkevat suunsa. Jos oikein huonosti käy, heikosta laatutasosta tulee standardi.

Tiedän, että me purnaajat olemme hankalia asiakkaita. Ihan sama. Minulla on oikeuteni ja rahani on yhtä arvokasta kuin muidenkin. Luulisi, että on myös tuotantoportaan ja palveluntuottajan etu, että niiden nimissä myydyt tuotteet ja palvelut ovat laadukkaita ja saavat ostajan uudelleen asioimaan. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.

Lähikauppa mainostaa tarjouslihaa noin kahden kilon vakuumipakkauksissa (max 2 kg/asiakas). Ylimenevälle painolle on merkitty normaalihinta. Pankki perii palvelumaksuista aiheutuneesta tilinylityksestä kohtuuttoman suuren huomautuspalkkion. Junamatkan ekstra-maksun pitäisi sisältää ilmaiset kahvit ja iltapäivälehdet, kumpiakaan ei ole tarjolla. Kaupan kassa jättää alennuslapun huomioimatta eikä pyydä virhettään anteeksi.

Helpointa on toki valittaa päivittäisistä asioista ja asioinneista, jotka yleensä korjaantuvat toisella tuotteella tai rahojen palauttamisella. Vaikeampaa on valittaminen silloin, kun arvioidaan palvelun laatua tai taistellaan viranomaisten tekemistä päätöksistä. Joku kokee Kelan päätöksen epäoikeudenmukaiseksi, toinen haluaa muutosta työvoimaviranomaisten tulkintaan. Pahimmillaan väärät päätökset voivat vaarantaa toimeentulon ja jopa terveyden.

Monet jättävät valittamatta ihan vain sen vaatiman vaivan takia. Tai sitten he epäilevät omia kykyjään ilmaista asiaansa. Joskus tuntuu helpoimmalta nöyrtyä byrokratian edessä – ei se valitus kuitenkaan mene läpi. Pahimmillaan valitusrumba voi kestää vuosia. Se vaatii sitkeyttä ja uskoa omaan näkemykseensä.

Autokorjaamon korjauksessa hihnat on jätetty kiristämättä ja kitisevä auto on vietävä uudelleen korjaamolle. Verkosta tilatun kännykkäkuoren muoviosassa on valuvika eikä puhelin mahdu kuoreen. Lääkäri määrää vaivaan lääkkeen, joka ei sovikaan aiempien lääkkeiden kanssa yhteen. Seurauksena on kovat vatsakivut. TE-toimisto ei ole huomioinut lähettämääni selvitystä tehdystä työnhausta, vaan miettii minulle sanktioita.

Asioidessani palvelutiskillä minusta välillä tuntuu siltä, että koneella täytyy olla joku merkintä valitusherkkyydestäni. Sen verran hapanta naamaa virkailijat toisinaan näyttävät. No, se on toisen osapuolen ongelma. Vuodet ovat minua opettaneet – olen saanut epäoikeudenmukaisuuksia korjattua ja vastinetta rahoilleni. Apuna ovat olleet kuluttajaneuvojat ja kuluttajariitalautakunta, joskus potilas- ja oikeusasiamiehet. Onneksi näitäkin instansseja on olemassa – ne puolustavat pientä ihmistä silloin, kun omat taidot eivät enää riitä. (HAM)


HeTy:n blogissa julkaisemme kirjoituksia, joissa käsitellään työttömän tai työssäkäyvän elämää iloineen ja huolineen. Mukana on esimerkiksi ajankohtaisia, yhteiskunnallisia asioita, mutta myös pienen ihmisen mieltä askarruttavia arjen tapahtumia.

Tavoitteena on tuoda vaihtelua ja valonpilkahduksia lukijoille, tarjota samastumisen kokemuksia sekä herättää keskustelua. Kaikki asiat eivät aina ole pelkästään politiikkaa tai byrokratiaa; joskus kirjoitukset voivat vain antaa muuta ajattelemisen aihetta elämästä ja sen kummallisuuksista. Blogit ovat aina kirjoittajansa näkemyksiä. Kirjoituksia tekevät sekä HeTyn henkilökunta että lukijamme (HeTyllä on oikeus päättää tekstien julkaisemisesta ja editoimisesta). Kunnioitamme kirjoituksissa muita ihmisiä eli emme mene henkilökohtaisuuksiin.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s