Makupisteen paku on kuin entisajan kauppa-auto

IMG_2279

Kati Stenman, Makupisteen jakeluauto sekä osa tuotevalikoimaa.

Makupisteen pakettiauto kaartaa pysäkille, jolla odottavat isät, äidit ja lapset innoissaan kuin kauppa-autoa entisaikaan. Kati Stenman tervehtii asiakkaita ja myy heille ennakkotilausten perusteella kootut kassit. Niissä on esimerkiksi kasviksia, hedelmiä, lihaa, kananmunia, juustoja ja jogurttia. Ruokia, jotka ovat joko luomua tai kotimaista lähi- ja pientuotantoa, ekologisia ja eettisiä. Samalla asiakkaat palauttavat pakkausmuovit kierrätettäväksi.

– Olemme keskittyneet tuoretuotteisiin. Nyt kun on paras satokausi, pyrimme hankkimaan kaikki myyntiartikkelit suoraan viljelijöiltä ja paikallisilta tuottajilta. Talvella se on haasteellisempaa – silloin joudumme useammin turvautumaan luomutukkuihin.

Makupisteellä on satoja tuotenimikkeitä. Vaikka tuoretuotteet ovatkin pääryhmänä, Makupiste toimittaa kerran kuukaudessa ns. kuivatarvikkeita asiakkaille. Näihin lukeutuvat esimerkiksi pastat, öljyt, mausteet, pähkinät, ekologiset pesuaineet ja luonnonkosmetiikka.

– Emme pidä varastoja, vaan tilaamme tuotteita asiakastilausten mukaisesti. Näin hävikkiä syntyy vähän. Kannustamme ihmisiä suunnittelemaan etukäteen, mitä he viikon aikana syövät. Säästöä tulee, kun herkkuheräteostokset jäävät pois.

Monet mieltävät luomu- ja lähiruoan kalliimmaksi. Asiaa voi kompensoida esimerkiksi lisäämällä kasvisvaihtoehtoja ja syömällä lihaa harvemmin, mutta laadukkaammin.

Makupiste laajentaa tarvittaessa tuotevalikoimaa asiakkaiden toiveiden pohjalta. Myös tuottajat ovat aktiivisia yhteistyön aloittamisessa. Tuottajan ehdotuksesta Stenman otti valikoimiin muun muassa hunajan.

– Kala on meille haaste. Kalan on oltava ekologisesti ja eettisesti hankittua ja tuoretta pakkausmerkintöineen. Sää aiheuttaa omat ongelmansa.

40358128_2261288700766602_2656950400908787712_n

Nella Andersen ja Thomas Hillebrink pakkaavat Helsingin Työkanava HeTyn tiloissa Makupisteen asiakkaiden ostoskasseja jakeluun.

Asiakkaina on kaikenlaisia ihmisiä sinkuista perheisiin ja nuorista ikääntyneisiin. Heitä yhdistävät eettiset ja ekologiset arvot. Makupiste suorittaa tuotteiden tutkimuksen ja arvioinnin asiakkaiden puolesta.

– Suurin osa tilauksista tulee netin kautta, mutta otamme niitä vastaan myös puhelimitse. Kertaostokset ovat 10–120 euron välillä. Tyypillinen ostos maksaa 50–60 euroa.

Makupiste kiertää 10–15 pysäkin reittiä. Keskiviikkona kierros toteutetaan Katajanokan, Kruunuhaan, Kalasataman, Herttoniemenrannan ja Laajasalon alueella. Torstaina toimituksia on Pohjois- ja Itä-Helsingissä sekä Espoossa.

Suosituin pysäkki on Katajanokalla Linnanpuistossa. Stenmanin mukaan se on kuin kylän kohtaamispaikka. Reittiä kehitetään ja pysäkkejä lisätään asiakkaiden toiveiden mukaan.

Makupisteen kaltaisia, vain  luomu- ja lähiruokaan keskittyviä verkkokauppoja ei ole tällä hetkellä muita. Ateriakasseja toki muutkin toimittavat. Stenman luonnehtii Makupisteen toimintaprofiilia haastavaksi – se on kymmenen vuotta aikaansa edellä.

– Yksi pyrkimyksistäni on auttaa ihmisiä työllistymään muun muassa työkokeilun ja palkkatuen avulla. Tässä HeTy on ollut avuksi. Tällä hetkellä meitä on kolmen hengen tiimi. Tulevaisuuden tavoitteenani on työllistää mukanaolijat vakituisesti ja jopa kasvattaa henkilömäärää.

IMG_7

Tuore, ekologisesti ja eettisesti tuotettu lähi- ja luomuruoka on myyntivalttina Makupisteen valikoimassa.

Stenman siirtyi yrittäjäksi hyvin erilaisista tehtävistä. Aiemmin hän työskenteli 20 vuotta it-maailmassa esimiestehtävissä.

– Kun lapset kasvoivat isoiksi, palasin työelämään. Se johti loppuun palamiseen ja uuden etsimiseen. Haluan tehdä työtä, jolla on merkitystä. Aluksi pidin ekologista ruokakauppaa Laajasalon ostarilla, mutta ostarin kehityssuunnitelmien vuoksi siirsin palveluni pyörille ja verkkoon.

Makupiste muutti Helsingin Työkanava HeTyn tiloihin toukokuussa. Pakkaamista on yhtenä päivänä viikossa. Muun työn Stenman hoitaa kotoa käsin.

– Uskon konseptiimme asiakkaiden antaman palautteen perusteella. Suurin haaste on asiakkaiden tavoittaminen, kun markkinointibudjetti on pieni. Kontaktit on löydettävä muulla tavoin. Maine leviää suusta suuhun ja somen kautta.

– Toimenkuvani sisältää kaiken tuottajien etsimisestä palavereihin, pakkaamiseen, markkinointiin, laskutukseen, kuljetuksiin ja jääkaappien pesemiseen, kierrätystä unohtamatta. Yrittäjyys on silti ainoa työmuoto, mitä voin itselleni ajatella, Stenman tuumaa. (HM)

Lisätietoja:

https://makupiste.verkkokauppaan.fi/

https://www.facebook.com/makupiste/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s