Työluuri –vertaistukea työttömälle

Olen viime päivinä törmännyt useita kertoja sosiaalisessa mediassa Työluurin ilmoituksiin. ”Työluuri avataan la 9.5. klo 13. Soita vertaiselle, joka haluaa kuulla huoliasi. Voit purnata ja puhua sydämesi kyllyydestä työttömyyteen, lomautukseen, toimeentuloon ym. arkiseen huoleen liittyen. Olemme Sinua varten!” Mistähän on kyse? Mistä idea on saanut alkunsa? Päätän ottaa yhteyttä Jaana Saikkoseen, ViisNollaTuki ry:n perustajajäseneen ja yhteen Työluuripalvelun järjestäjistä.

Hei Jaana. Haluaisitko kertoa, miten idea Työluurista syntyi?

Jaana Saikkonen: Työluuri on Feeniks-hankkeen, SAK:n ja Työttömien Keskusjärjestön sekä ViisNollaTuki ry:n yhteinen hanke koronan takia lomautetuille ja irtisanotuille henkilöille. Hanke alkoi maaliskuun puolen välin tietämissä. Feeniks-hankkeen Miikka Vuorinen, soitti ja kysyi olisimmeko halukkaita liittymään joukkoon. Olemme olleet mukana alusta saakka. Aihe on juuri ViisNollaTuen ”ominta”, joten päätös syntyi saman tien. ViisNollaTuki on ollut mukana kehittämässä mm. koulutusmateriaalin valmistelua, vapaaehtoisten haastattelua ja koulutusta sekä hankkeen markkinointia. Lisäksi olemme vapaaehtoisina vastaamassa Työluurin puheluihin. Olemme myös reilulle 40:lle vapaaehtoiselle tukena antaen vertaistuellista työnohjausta.

Työttömyys näyttää räjähtävän käsiin. Lomautettuna tai työttömänä koronan takia on jo yli 300 000 ihmistä Suomessa. Työluuri on ollut avoinna kohta viikon. Miten tilanne tulee esiin puheluissa?

JS: Päällimmäisenä on ihmisten arjen huoli ja hätä toimentulosta, rahojen riittämättömyydestä. Myös TE-toimiston, työttömyyskassojen ja Kelan pitkät käsittelyajat huolestuttavat. Osa on hämmentynyt ja ihmeissään, kuinka tällaista voi käydä. Omat tunnetilat on myös vahvasti esillä. Huoli koronan vaikutuksista läheisiin. Hyvin inhimillisiä ja tavallisia asioita käydään läpi. Puhelut ovat luottamuksellisia ja anonyymejä.

Näyttää siltä, että osa ihmisistä on joutunut työttömäksi ensimmäistä kertaa elämässään ja täysin yllättäen… Millaisia toimia toivoisit hallitukselta tässä tilanteessa?

JS: Hallituksen jo ilmoittamat tukitoimet ovat hyvä alku ja kädenojennus oikeaan suuntaan. Tilanne kuitenkin tulee vielä huononemaan ainakin niiden ihmisten osalta, joiden lomautus jatkuu tai jotka jäävät työttömiksi. Myös yrittäjät ovat pulassa mahdollisen konkurssin tai mm. korkeiden vuokrien ja arvonlisäveron takia. Arvonlisäveroa pitäisi laskea huomattavasti sekä huolehtia, että alennus todella näkyy hinnoissa. Siten saadaan kuluttajia kuluttamaan ja yhteiskunnan pyöriä hiljalleen liikkeelle.

Yksilötasolla tulee huolehtia kaikkien ihmisten toimeentulosta, ei vain niiden, joiden toimeentuloon, työelämään korona vaikutti. Työttömiä, pienituloisia, eläkeläisiä ja sairaita… jo ennen koronaa olleita… hekin tarvitsevat saman tuen, kuin ”uudet työttömät” tai lomautetut.

Työluuri toimii osittain vapaaehtoisvoimin. Miten voi päästä vapaaehtoiseksi ja millainen koulutus vapaaehtoisille annetaan?

JS: Koulutusmateriaali käytiin yhdessä vapaaehtoisten kanssa läpi huhtikuun lopulla. Lisäksi kuultiin tarinoita henkilöiltä, jotka ovat olleet puhelintyössä asiakaspalvelussa tai tehneet vapaaehtoisesti vertaistukipuhelimessa vuoroja aiemminkin. Olemme yrittäneet ottaa huomioon mahdollisimman laajasti kaikki elämäntilanteet. Koulutusmateriaali on päivystäjän tukena päivystysvuoron aikana. Siellä on mm. tarpeellisia nettiosoitteita, puhelinnumeroita sekä tietoa kuntien palveluista. Toistaiseksi ei ole sovittuna uutta koulutusta, mutta jos tarvetta ilmenee, niin kesäkuun alkupuoliskolle voidaan järjestää uusi koulutustilaisuus. Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua oheisen linkin kautta: https://feenikshanke.fi/tyoluuri/

Mitä haluaisit lopuksi sanoa niille työttömille, jotka harkitsevat, soittaisivatko he Työluuriin?

JS: Murheista puhuminen vertaisen kanssa on rohkaisevaa sekä huojentavaa. Työluuri tarjoaa mahdollisuuden tulla kuulluksi. Päivystäjät ovat vertaisia, empaattisia ja kokeneita ihmisiä useista eri ammateista. Toisinaan on helpompaa puhua vieraalle ihmiselle, joka on kokenut samoja asioita, kuin omalle liian lähellä olevalle ystävälle, puolisolle, omaiselle. Vaikka ei kokisikaan mitään suurta ahdistusta tai paniikkia, niin puhumisella on tärkeä merkitys. Kokemusten jakaminen auttaa asioiden käsittelyssä. Työluurista saa myös neuvoja, apua ja ajantasaista tietoa lomautukseen sekä työttömyyteen liittyen. Päivystäjät ovat valmiina kuuntelemaan juuri Sinun huoliasi -luottamuksella.

Kiitos tekemästänne tärkeästä työstä ja hyvää kevättä!

Työluurin nettisivut: https://feenikshanke.fi/tyoluuri/

ViisNollaTuki ry:n nettisivut: http://www.viisnollatuki.fi/

Työluuri on avoinna arkisin klo 13-16, 17-20  sekä lauantaisin klo 13-16.
Työluurin puhelinnumero:  060 110 015.

Tiina Remes